Monday, May 12, 2008

Coretan di Parlimen









Pada 7 Mei yang lalu, penulis bersama-sama dengan 35 pelajar UKM telah mengunjungi Parlimen dan melihat perjalanan sidang parlimen secara realiti yang selama ini hanya dilihat melalui akhbar dan TV sahaj. Penulis amat teruja disebabkan oleh suasana demokrasi berparlimen yang diamalkan di negara ini.

Di Parlimenlah konsep check and balance atau semak dan imbang dijalankan. Pihak pembangkang akan menjadi pemerhati tetap kepada setiap langkah kerajaan amalkan dan akan menegur kerajaan sekiranya berlakunya penyelewengan mahupun kezaliman. Manakala barisan backbencher kerajaan akan menjadi perisai mempertahankan tindakan kerajaan itu.

Dalam lawatan tersebut, dapat dilihat gelagat Ahli Parlimen dan situasi di dalam Parlimen. Ada yang diejek, suka menganggu percakapan orang lain, ditanya soalan yang tidak dapat dijawab dan lain-lain lagi. Walaubagaimanapun, terdapat ahli Parlimen yang terlepas cakap dan perkataan yang sepatutnya tidak keluar daripada Yang Berhormat walaupun hak bebas bercakap ini dijamin oleh Perkatra 63 Perlembagaan kita sendiri.

Apa yang menarik, semasa berdialog dengan Pengawai Parlimen, terdapat soalan yang menyentuh tentang elaun para Ahli Parlimen. Untuk pengetahuan semua, sesiapa Ahli Parlimen yang hadir ke Parlimen, akan mendapat elaun kehadiran mesyuarat RM 200 walaupoun tidak bercakap. Itulah sedikit sebanyak coretan keistimewaan Parlimen kita yang bagi penulis, merupakan tempat yang amat misteri dan penuh dengan kisah sejarah yang perlu kita ambil iktibar

No comments: